fredag 13 januari 2012

Vecka 26

BarnetBarnet kan höra ljud och ljudnivån inne i magen som kan nå upp till mer än 80 decibel. Det är ungefär lika livligt som en stökig stadsmiljö. Barnet lyssnar på ljuden i mammans kropp, magen som kurrar, nysningar och annat som händer. Det lyssnar även på mammans och omgivningens röster. Nu är barnets hud lite tjockare och inte lika genomskinlig längre, skelettet hårdnar alltmer och lungorna utvecklas. Barnet kan nu öppna och stänga sina ögon. Huden är ganska röd och skrynklig men skyddas av vernix-lagret.Vikt: 900 gram.


Mamma
Det är vanligt att man får häftig kramp i till exempel vaderna när man är gravid, ofta när man sover. Undvik att sträcka på tårna. Om man trots allt känner en begynnande kramp kan man motverka det genom att vinkla foten uppåt eller trycka den mot fotändan av sänggaveln. Det är inte ovanligt att du får ryggproblem och måste vila mer. Be din partner om massage, avlasta genom att ligga på golvet med underbenen på en stol. Du har nu klarat av två tredjedelar av graviditeten. Nu har du nog ökat cirka sju till tio kilo i vikt. Hela kroppen påverkas av graviditeten.

Egna noteringar: Jag mår fortfarande jätte bra förutom ryggen. Det gick ändå bättre än förväntat på jobbet. Men jag försökt verkligen tänka mig för och nu var det ju en storbarnsavdelning så det var ju inte lika mycket lyft och liknande. Hittills ligger jag + 2 kg men kollar man på magen så ser det ut som betydligt mycket mer ;) Kände av min första kramp i vaden förra veckan under en promenad. Det var inte den skönaste känslan jag varit med om och det höll i sig längre än jag trodde. Lilla tjejen har en tendens att göra mammsen orolig när jag är uppe och rör mig, för då lägger hon sig långt bak mot ryggen så jag känner henne knappt under dagarna. Imorgon ska vi hämta hem vagnen då Barnenshus har ett toppen erbjudande. För varje 250 man handlar för så får man 50 kr. 


1 kommentar:

  1. Vad roligt att hämta hem vagnen. Vad blev det för sort?

    Vi köpte våran vagn väldigt tidigt men den har fått stå hos svärföräldrarna ;-) Men snart vill jag nog ta hem den :D

    SvaraRadera