lördag 14 april 2012

Vecka 39

Barnet
Barnet är ungefär 50 centimeter långt. Det har vuxit färdigt nu men kan fortsätta öka i vikt. Allt handlar nu om att förbereda sig på livet utanför din trygga mage. Barnet producerar fett för att klara sig i kylan utanför magen. Levern och hjärtat lagrar näring för att ta till vid syrebrist under förlossningen. Näringen hjälper även det nyfödda barnet att klara sig utan föda det första levnadsdygnet.
Vikt: 3 450 gram.

Mamma
Symfus-fundus är nu 33-38 centimeter. Kanske du känner dig som en jätte. I början av graviditeten är livmoderhalsen riktad bakåt för att hindra att öppningen vidgas. Nu ändras riktningen och livmoderhalsen kortas ner några centimeter. Du kan känna dig tung och trött samt ha kraftiga förvärkar. Men härda ut, snart är förlossningen här.

Egna noteringar: Det där med att känna sig tung och trött stämmer väldigt bra. Helt plötsligt kan jag dock få en energikick och vill göra hur mycket som helst men det straffar sig för det mesta. Nu känner jag mig mer än redo inför litens ankomst även om det finns några få praktiska saker kvar att fixa. På måndag har jag min nästa BM tid. Hon trodde ju inte att jag skulle komma till den men jag börjar bli mer och mer säker på att jag kan få vänta några dagar efter BF till och med. Molvärken och sammandragningarna kommer och går som tidigare men det blir varken mer eller mindre. Tänk att det bara är 13 dagar kvar till BF, jag tycker det var igår vi sa att det var 100 dagar kvar :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar